The impact of sensory marketing on the contribution of Libyan domestic tourism "Impact Obstacles"

تأثير التسويق الحسي على مردود صناعة السياحة الداخلية الليبية "معوقات التأثير"

Authors

  • Nasir Abdekarime GAZAWANI University of Derna, Libya
  • Yasin Fathi ELNAFATI University of Derna, Libya

DOI:

https://doi.org/10.47173/2134-004-001-003

Keywords:

Sensory Marketing, Domestic Tourism, Libya, Obstacles

Abstract

Tourism marketing agencies are trying to benefit from the five human senses “tourist consumer” to bring him closer to the tourism product. Tourism institutions have realized the importance of communicating with the different feelings and senses of the consumer to make tourism progress. The research deals with this topic in terms of displaying these various promotional messages that affect the different human senses shifting away from those traditional ones. The research gains its importance as these senses “taste-smell-touch-hearing-sight” have constantly increasing role within the tourism market alongside with the technological development and have become the controller of marketing activity . The paper focuses on identifying the most important sides of these marketing methods that address the different senses of the consumer and try to identify its most important aspects through the different sensory experiences of the random study sample selected from academicians and specialists from the educational institutions in the Libyan city of Derna, with measuring the opportunities of this sensory marketing in developing the domestic tourism industry with reviewing the obstacles that may limit this activity. The research concludes with important recommendations focusing on stimulating interest in this pattern of marketing from the part of individuals and various institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

الكريوي ليلى، الجمال إسلام وماهر نادية، (2019). إستراتيجية تسويقية لتنشيط السياحة الداخلية في ليبيا: دراسة تطبيقية على مدينة شحات، مجلة اتحاد الجامعات العربية للسياحة والضيافة، المجلد16، العدد2، 2019.

المجني رانيا وعمار ناريمان، (2020). سلوك المستهلك،الجامعة الافتراضية السورية، سوريا.

السعدون زيتون، (2019). التسويق الحسي وتأثيره في تحديد الأنماط السلوكية للزبائن، المعهد التقني، كربلاء، العراق.

الروبي نبيل، (1986). نظرية السياحة، مؤسسة الثقافة الجامعية، الإسكندرية.

العوادي هيثم، (2018). التسويق الحسي ودوره في تحقيق التوجه الريادي للمنظمات، كلية الادارة والاقتصاد، جامعة كربلاء، العراق.

الزهراء حسنة، (2013). تأثير التسويق الحسي على سلوك المستهلك، دراسة حالة ناتكسيس وإيف روشي، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية، جامعة العربي بن مهيدي، الجزائر.

جمعة حسن، (2008). الألوان من السيكولوجية إلى الديكور، ط 9، دار أبلة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

حزه دعاء، .(2017) تطبيق التسويق متعدد الحواس في محال العاديات والسلع السياحية في مصر، المجلة الدولية للتراث والسياحة والضيافة، المجلد ، 11 العدد4 ، أكتوبر 2017.

داود داليا، صديق نزار و صادق درمان، (2018). التسويق الحسي: دراسة فلسفية نظرية، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة دهوك، العراق

روميسة صويلح، وعايدة عابد، (2020). دور إستراتيجيات التسويق الحسي في تغيير أنماط الاستهلاك، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التيسير، جامعة محمد الصديق بن يحيى، الجزائر.

عبد الواحد يارا، وسليمان لمياء، (2021). الدور الوسيط لرضا العملاء لرضا العملاء في العلاقة بين التسويق الحسي ونية تكرار الزيارة، دراسة ميدانية على المطاعم بمحافظة المنوفية، المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة.

مركز الأبحاث والمنشورات العلمية الأوربية، أنواع المتغيرات العلمية (2020). يمكن الرجوع إلى :

https://esrpc.com/ar/post/variable-in-experiments

هاجر بن زاوي، (2017). التسويق الحسي وأثره على القرار الشرائي للمستهلك، دراسة عينة من المستهلكين بمطعم Opera بمدينة المسلة، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التيسير، جامعة بو ضياف المسيلة، الجزائر

1-Amorntatkul, N. & Pahome, T. (2011) "How sensory marketing applies to the hotel and restaurant industry in order to influence customer’s behavior in

Thailand", Final PM, Malardalens Hogs kola Eskilstuna Vasteras.

2- Bansal, A. (2016) An Empirical Study To Find Out The Impact Of Sensory Marketing Tools On Consumer Decision Making. Kaav International Journal Of Economics, Commerce & Business Management ,Vol.3 ,No.2.

3- Chandrase karan, S. C. (2016) Consumer Psychology with Sensory Marketing Effect from Canonical Correlation Analysis. International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, Vol.5,No.1.

4- Chandra, R., Chopra, G. (2017) A Study on the Relationship between Sensory Marketing on Customer Satisfaction. Journal of Exclusive Management Science, Vol 6 Issue 06.

5- Elangovan, N. a. (2017) Impact of Multi-Sensory Marketing on Consumer. International Journal of Business and Management.

6- Gilbert, D. T., & Gill, L. J. (2000) the momentary realist. Psychological Science,

11(5), 394–398.

7- Hultén, B (2020) Sensory Marketing (An Introduction), Sage publishing house, New York.

8- Kłopotowska, S. (2017) Sensory marketing as a new tool of supporting the marketing communication process in tourism services sector. HANDEL WEWNĘTRZNY, 2(367).

9- Krishna, A., & Elder, R.S.& Caldara, C.(2010),Feminine To Smell But Masculine To Touch : Multisensory Congruence Its Effect On The Aesthetic Experience, Journal Of Consumer Psychology , Vol.20,No.4.

10- Krishna, A. (2012) " An integrative review of sensory marketing: Engaging the senses to affect perception, judgment and behavior", Journal of Consumer Psychology.

11- Lunen R, Kahle, chung-hyun kim. (2006) Creating images and the psychology of marketing communication, lawrence erlbaun, Abriates, London, 2006.

12- Nagarkoti, B. (2009) "Factors Influencing Consumer Behavior of Smartphone Users" Degree Thesis International Business (BBA).

13- Neema, A. & Bapna, I. (2015) "Impact of Sensory Marketing on Perceived

Quality in Restaurants in Indore City: A Paradigm Shift to Dynamic

Marketing", Altius Shodh Journal of Management & Commerce 3/2.

14- Pronin, E. (2009) The introspection illusion. Advances in Experimental Social

Psychology, 41, 1–67.

15- Satti, Z. W. (2019) Exploring mediating role of service quality in the association between sensory marketing and customer satisfaction. Total Quality Management & Business Excellence.

16- Valenti, C., & Riviere, J. (2008). The concept of Sensory Marketing. Marketing dissertation.

Published

2021-12-31

How to Cite

الغزواني ن. ع. ا. ., & النفاتي ي. ف. . (2021). The impact of sensory marketing on the contribution of Libyan domestic tourism "Impact Obstacles": تأثير التسويق الحسي على مردود صناعة السياحة الداخلية الليبية "معوقات التأثير". JOURNAL OF AL MAYADINE AL IKTISSADIA , 4(1), 51-68. https://doi.org/10.47173/2134-004-001-003